Sydafrika /Mocambique 2015-12-19 till 2016-01-03

Back to my Rooths

Så kom då äntligen den resa som jag så länge hade sett fram emot. Att besöka Sydafrika och få se var en del av mina rötter härstammar ifrån. Till dags dato har det inte blivit många besök från Sverige till Sydafrika för min svenska familj.1985 åkte min mamma och min syster till Sydafrika. Det var första gången på 34 år som mamma Dolores återvände till Kapstaden. Hon ville besöka landet och platsen där hon växte upp. Att det blev hon och min syster som åkte ner var för att apartheid fortfarande fanns i Sydafrika. Om min pappa hade åkt med istället så hade den blivit betydligt svårare för dem att ta sig runt. Min syster fick uppleva apartheid på nära håll. En gång när hon åkte tåg med sina nyfunna sysslingar och konduktören sa åt henne att hon satt i fel vagn. då denna vagn endast är för färgade. Hon stod givetvis på sig och hävdade att hon var lika mycket färgad som sina sysslingar med att det bara inte syntes. Gång nummer två var när hon hade postat vykort hem till Sverige i en brevlåda. Dessvärre hade hon glömt att sätta på frimärken. Två dagar senare knackade brevbäraren på hemma hos mammas kusin där de bodde och förklarade att frimärken saknades. Snacka om kontrollsamhälle. När jag efter deras hemkomst fick höra talas om detta tog jag ett principbeslut att inte besöka Sydafrika för ens apartheiden var avskaffad. Efter 1985 så har det varit ytterligare två besök från Sverige till Sydafrika. Dels av min syster och hennes dåvarande man samt av min son Victor och hans dåvarande flickvän. Så en kontakt till släkten som lever i Kapstaden blev etablerad. Nu var det min tur att åka ner. Mitt resesällskap bestod av älskade hustrun Christina samt vår goda resekompisar Göran och Eija.

Att sammanställa allt som vi upplevde blir svårt. Vi var borta i 14 dagar och vi tog ca 1800 kort. Här följer en kavalkad i dagboksformat.

20 December

Avresa från Stockholm Arlanda den 19 december. Mellanlandning i Frankfurt för att ta nattflyg till Johannesburg. Nytt flygbyte för turen Johannesburg till Kapstaden där vi landade tidigt på morgonen den 20 de. Vi möts av AfricanTours resguide Görrel Espelund .En person som kan Sydafrika utan och innan. En otroligt kunnig och serviceinriktad guide. Vår resa börjar. Första anhalten blev Taffelberget vilket tog emot oss på bästa sätt. En välkomstlunch på toppen och vi fick även se när den ”Vita duken” lades på vissa delar av Table Mountain. Sedan blev det incheckning på hotellet. Kvällens middagsmåltid intogs på restaurant Gold där vi även fick lite kulturell spis i form av Afrikansk dans musik och sång.

21 December

Dagen program bestod av en guidad busstur. Via Hout bay kom vi till Cape of Good Hope ( Godahoppsudden). Här fick vi bevis på hur ombytligt vädret kan vara. Ena sekunden kortärmat andra sekunden jacka på. Resan fortsatte till Flying Dutchman Funicular där vi fick en underbar utsikt över mötet mellan Södra Atlanten och Indiska Oceanen. Lunch blev det på Boulders Bay där vi även fick se de berömda pingvinerna.

22 December

Denna dag var till för egna utflykter. Vi hade bokat en resa till Robben Island. Denna resa blev inställd på grund av att det blåste för mycket. Istället tog vår hyrda guide med oss på en rundtur i Kapstaden. Jag hade sett fram emot att göra ett besök på den plats där min morfar och mormor bodde med sin familj. Dessvärre var hela kvarteret rivet och istället var där en bussterminal på platsen. Eftersom vår guide var lokal så fick vi en intressant tur i Khayelitsha, en av de kåkstäder som finns i Kapstaden. På eftermiddagen vandrade vi ner till Waterfront köpcenter.

Familjeträff

På kvällen var det dags för en familjeträff. Innan vi reste hade jag haft kontakt med en syssling, Judi Dudley som bor i Muizenberg en förort till Kapstaden. Även hennes storebror Jonathan samt lillasyster Sharon slöt upp. Vi fick ett hjärtligt mottagande och en god middag. Att träffa en del av min släkt som jag tidigare inte haft en aning om att de fanns var en stark upplevelse. Ser fram emot att träffa dem igen.

23 December

Även denna dag blev det egen utflykt med vår guide. Vi besökte Signal Hill och fick en underbar utsikt över Kapstaden ,Table Mountains samt Robben Island. Sedan bar det av runt False Bay bort till den lilla fiskebyn Kleinmond där vi åt lunch. På vägen tillbaka stannade vi vid Steenbras Dam och fick en fin utsikt över den östra sidan av False Bay där Gordon’s Bay ligger

24 December

Julafton och dagens planerade utflykt går mot vindistrikten. Första stoppet blev inte en vingård utan ett fängelse. Victor Verster-fängelset där Nelson Mandela satt innan han släpptes fri den 11 februari 1990.

Den första vingården som vi besökte var Grand Provence i Frenchhoek. Efter besöket blev det tid över för lite marknadsbesök samt en titt inne i den fina kyrkan med det originella taket. Den andra vingården blev Haute Cabrière. En vingård från 1694 med svensk anknytning. En av mödrarna i tidigare generation kom från Sverige. En dalahäst pryder en av väggarna.

25 -28 December

Juldagen, tidig uppstigning för att påbörja den andra etappen på vår resa. Flyg från Kapstaden till Nelspruit för vidare transport till den privata safariparken Bongani Mountain Lodge som ligger en bit utanför Krugerparken. En underbar upplevelse att se alla dessa vilda djur i sin rätta miljö

26 December

Besök i Krugerparken

The big five

29 December till 2 Januari Mocambique / Vilankulo

Då var det dags för den tredje etappen på vår resa. Denna gång är det sol och bad som gäller. Flygresan sker i ett mindre plan till Vilankulo. Vi bor på Hotel Casa Rex. Standarden är okey men inte att jämföra med vad vi skulle hitta på ett mer kommersiellt turistmål. Samhället är litet men vi solar, badar, går på marknad och firar nyår. Ett par sköna dagars avkoppling innan vi styr färden hem till Sverige via Johannesburg-London- Arlanda

Summering

Denna resa infriade det som vi hade förväntat oss. En underbar guide som var 100% ”seviceminded”. Kombinationen guidade turer, egen tid, safari samt sol och bad blev ett minne för livet.