Australien 2011-12-21 till 2012-01-06

Som jag beskrev i reseskildringen till Istanbul så fick vi en inbjudan att besöka moster Jeanette i Perth i Australien. Eftersom vi brukar åka med våra reskamrater Göran och Eija så bestämde vi redan hösten 2010 att resan till Australien skulle genomföras över årsskiftet 2011 till 2012. En sådan här resa kräver planering både resemässigt och ekonomiskt. Efter en tids planering så bokade vi vår resa. Vår resplan blev som följer

DatumDestination
2012-01-05Singapore – Frankfurt
2012-01-06Frankfurt – Stockholm

2011-12-21 London

Vår resa började med en taxi till Arlanda. Vägen dit gick på igensnöad E4. Ett förmiddagsflyg tog oss till London Heathrow. Här fick vi ett 10 timmars långt uppehåll innan vi kunde borda vårt natt flyg till Bangkok. Vi hade fått rådet att inte flyga direkt till Australien utan mellanlanda för att minska risken för jetlag. Tiden på Heathrow tillbringade vi på BA lounge, så det gick ingen större nöd på oss.

2011-12-22 till 2011-12-23 Bangkok

Vi landande i Bangkok klockan 16,00 lokal tid. Flygplanet gör ett två timmars stop för tankning för att sedan flyga vidare till Sydney. Vi kliver av för ett 26 timmars stopp. Vi tar morgon dagen plan efter att det har tankat för att fortsätta vår resa till Sydney. Vi får på så sätt en dag att gör Bangkok på. Vi checkar in på vårt hotell och intar middag. Sedan blir det en liten promenad på gatorna kring hotellet innan det är dags att försöka sova även om kroppen inte var inställd på detta. Efter frukost på hotellet blir vi hämtade av vår guide för en hel dagstur i Bangkok. Turen började med en båttur på floden till det första stoppet buddisttemplet Wat Arun ( Grynings templet). Ett tempel dekorerat med hjälp av porslinsskärvor fån trasigt handels gods. Sedan var det dags för ett besök på Grand Palace. Palatset var det kungliga residenset för kungen av Siam (nuvarande Thailand) fram till 1925. En underbar plats med många sevärdheter. Efter detta besök bar det av till flygplatsen för att ta flyget till Sydney.

Båttur och besök på Wat Arun ( Grynings templet)

Grand Palace

2011-12-24 till 2011-12-28 Sydney

Julaftons morgon landar vi i Sydney som är täckt av ett fint sommarregn. En taxi tar oss till vårt hotell Rydges World Square som ligger centralt placerat med gångavstånd till det mesta. Efter installation på hotellet börjar vi utforska staden. Julmiddagen hade vi bokat in på hos Svenska Kyrkan som hade delade lokaler med den tyska kyrkan Martin Luther Kircke. Kul att se folk köa utanför Svenska Kyrkan för att få äta julbord. Ännu roligare att se Kalle Ankas Julafton spelas upp på storbilds duk inne i den tyska kyrkan. Helt klart många svenskar i Sydney på julafton. Juldagen blev även den en upptäckts dag i Sydney. Annandag Jul blev det en guidad tur med buss för att se en del övriga sevärdheter. Vi han även med en båttur så att vi fick se staden från sjösidan.

2011-12-27 Utflykt med guide till Blue Mountains Nationalpark

VI hade bokat en dagstur, när vi träffade vår guide visade det sig att de andra hade bokat av så vi fick en special dag med vår guide med lite extra. Första stoppet blev vid ett litet lokal Zoo där vi fick se en del lokala djur. Faktisk den enda gången vi såg en känguru under hela vår resa. När vi kom till Blue Mountains Nationalpark fick vi uppleva en helt underbar naturupplevelse.

2011-12-28 till 2011-12-30 Ayers Rock

Onsdagen den 28 december var det åter dags att flyga en bit. Denna gång bar det av till den mellersta tidszonen och Ayers Rock ( Uluru kallad av urbefolkningen). En tre dagars ”Camping by style” låg framför oss. Första dagen bjöd på en vandring i Kata Tjuta samt solnedgången över Uluru. En magisk upplevelse. Transport till vårt camp för en sen middag och sedan sova. Väckning kl 04,00 dagen därpå för att se soluppgången denna gång. En ännu mer magisk upplevelse jämfört med solnedgången. Resten av förmiddagen gick åt att gå runt Uluru. En utmaning med tanke på den värme som rådde. På eftermiddagen bar det av till nästa nationalpark Kings Canyon. Ytterligare en natts camping. Men vi kunde inte klaga på våra tält. Som små hus med riktiga resårsängar. Nästa dag var det åter en vandring. Vi valde en ” Walk about” som hette Kings Creek Walk. Efter lunch styrde vi kosan mot Glen Helen Homestead där vi bytte buss för att transporteras till Alice Springs. En liten tur på 300km. Vi anlände sent till vårt hotell i Alice Spring. Åt middag och sedan i säng eftersom vi hade en tidig flight till Perth dagen därpå

2011-12-31 till 2012-01-04 Perth

Vi landade på Perth airport på nyårsafton förmiddag. Vi blev upphämtade av min moster Jeanette och min kusin Denise. Nu hade vi nått målet på resan nämligen det utlovade besöket som vi lovade en augustikväll 2010 i Istanbul. Nu följer ett par dagar av socialt umgänge med släkten. Den 3 januari tar vi en båttur längs Swan river för att besöka ett par vingårdar. På kvällen har vi en avskedsmiddag på restaurang. Den 4 januari tar vi farväl av släkten och påbörjar vår hemresa. Även denna innehåller ett endags stopp men denna gång i Singapore.

2012-01-04 till 21-01-05 Singapore

Vi landande i Singapore på eftermiddagen den 4 januari. Efter att ha checkat in på hotellet så var det dags att hitta ett bra matställe. Vi hamnade på en restaurang med tyskt inriktning vilket passade Göran. Efter middagen styrde vi kosan mot det ställe som bara är ett måste för alla som besöker Singapore nämligen Hotell Raffels. Och som seden bjuder så beställdes det in Singapore Sling. Följande dag som även var vår hemresedag mot Sverige tillbringade på med en guidad tur samt ett varv med Singapore Flyer då världen största utsikts hjul. Vi han även med ett besök i National Orchid Garden. Sent på kvällen avreste vi mot Frankfurt för byte till flyg mot Arlanda. Vid lunchtid den 6 januari var vi hemma igen.